Results 1 to 2 of 2

Thread: Anton Pavlovič Čehov - Tri sestre - Lektire

  1. #1
    super moderator ludi_dennis's Avatar
    Join Date
    Sep 2008
    Posts
    1,403

    Default Anton Pavlovi? ?ehov - Tri sestre - Lektire

    Cesarica.net Lektire - Popis svih besplatnih LEKTIRA

    ANTON PAVLOVI? ?EHOV: TRI SESTRE




  2. #2
    super moderator ludi_dennis's Avatar
    Join Date
    Sep 2008
    Posts
    1,403

    Default Odg: Anton Pavlovi? ?ehov - Tri sestre - Lektire

    Cesarica.net Lektire - Popis svih besplatnih LEKTIRA

    ANTON PAVLOVI? ?EHOV: TRI SESTRE

    Bilješke o piscu:
    Anton Pavlovi? ?ehov ro?en je u Taganrogu u Ukrajini 1860. godine.
    Ro?en je u trgova?koj obitelji. Nakon gimnazije u rodnom gradu se
    upisuje na Medicinski fakultet u Moskvi, te se kao student po?inje baviti
    pisanjem. Završava fakultet i postaje lije?nikom. Kroz cijeli život se borio
    sa oskudicom i završio kao sr?ani i tuberkulozni bolesnik. Putovao je na
    otok Sahalin istraživati životne uvjete kažnjenika, ali se nije bavio
    politikom. Ženi se glumicom O. L. Knipperovom. On je pripovjeda?,
    novelist i dramati?ar, a po zanimanju lije?nik. Najbolja njegova djela su
    novele i pripovijesti. Sura?ivao je s velikom opernim redateljima.
    Svoj plodonosni i stvarala?ki život završava 1904. godine, gdje umire u
    lje?ilištu Badenweiler. ?ehov je me?u ostalim poznat kao dramski pisac i
    tvorac antiteatralnog kazališta i psihološke drame, te je uvelike djelovao
    na kasnije generacije pisaca, kako u Rusiji tako i van Rusije.
    Njegova poznatija djela su: Tri sestre, Galeb, Ujak Vanja, ?ovjek u futroli,
    O ljubavi, Zaru?nica, a prožeta su humorom i blagom ironijom. Pisao je i
    kra?e humoreske u kojima je prikazivao obi?ne ljude koje je društvena
    sredina izobli?ila i otu?ila. Oblikovane su druga?ijom tehnikom od na?ina
    pisanja ruskih realisti?kih pripovjeda?a. Kod njega nema junaka, nema
    velikih zbivanja, nema zamršene fabule. U novele unosi lirske digresije,
    glazbene elemente i obi?ni jezik. Pisao je drame komi?nih jedno?inki,
    a kasnije sa više ?inova. Tako je ?ehov postao primjerom modernoga
    impresionisti?kog dramskog pisca koji je utjecao na razvoj moderne
    dramske književnosti.

    Vrsta djela:
    Drama

    Tema:
    Traženje smisla života, mašta i stvarnost, ?ežnja za boljim životom.

    Mjesto radnje:
    Radnja se doga?a u gubernijskom glavnom gradu.

    Vrijeme radnje:

    Negdje u 19. stolje?u.

    Struktura djela
    Drama u ?etiri ?ina u kojoj se doga?aji odvijaju mirno i glatko bez ve?ih
    preokreta. Zasniva se uglavnom na samim likovima i njihovoj tragi?nosti,
    sa osje?ajem bespomo?nosti i beznadnosti, koja samo kazuje kako nema
    promjene unato? vje?itom optimizmu i njegovoj pri?i o svijetloj
    budu?nosti. Drama je svojevrsna analiza socijalnih, moralnih i psiholoških
    sastavnica. Tri sestre utjelovljuju ljepotu, profinjenost, obrazovanost,
    duševno bogatstvo i želju za osmišljenim životom, no one se podvrgavaju
    kapricioznoj ženi svoga lijenoga brata, nemo?ne da pomognu same sebi,
    a kamoli jedna drugoj.

    Problematika koja se obra?uje u djelu:
    - Opisuju se odnosi me?u likovima koji izražavaju svoje raspoloženje.
    - Dramska atmosfera i prizori ostvareni monolozima i dijalozima.
    - Neobi?nost dramskog raspleta.
    - Govor likova na sceni, kao da se nikada i ne slušaju.
    - Postizanje scenskog razgovora.
    - Prividno dezorganizirani sistem replika, uzdaha, pla?a i pauza prekida se
    mnogobrojnim lirskim usklicima.
    - Kraj drame nije tradicionalni rasplet ve? ne?ujno umiranje ne?ega s
    nagovještajem i ?ežnjom za sre?om.
    - Osje?aj bespomo?nosti i beznadnosti, te filozofija pasivnosti.
    - Likovi drame su opsjednuti budu?noš?u, svi se tuže, a nitko nikome ne
    pomaže.

    Inspiracija iz sli?nog djela:
    Opisivanje karakternih likova, analiza životne sredine i promatranje
    ljudske duše te objektivno opisivanje doga?aja u prirodi zbivanja
    ljudskih osje?aja. Po stilu njegovog pisanja moderne drame zauzima
    istaknuto mjesto uz Strindberga.

    O djelu:
    Okosnicu drame ?ini pri?a iz života triju sestara Prozorov - Olge, Maše i
    Irine, koje nakon smrti oca pukovnika ostaju živjeti s bratom Andrejem u
    provincijskom garnizonskom gradi?u, pokušavaju?i se vratiti u Moskvu
    gdje su ro?ene i stekle obrazovanje. No Andrejeva žena Nataša i njen
    ljubavnik, utjecajni Protopopov, potpuno istjeravaju sestre iz njihovog
    doma i potpuno zavladaju njima. Prekrasan dom pun ljepote, glazbe i
    zanimljivih ljudi pretvara se u malogra?ansku ku?u ispunjenu bra?nim
    lažima, gramzivoš?u i ne?ovje?jem (odnos prema staroj dadilji Anfisi).
    Irina, istjerana iz djevoja?ke sobe, najprije prelazi u Olginu, potom se
    Olga preseljava sa Anfisom u iznajmljeni stan pri gimnaziji u kojoj radi,
    a Irina odlazi raditi kao u?iteljica nekuda daleko. Tri sestre na kraju drame
    ostaju pod vedrim nebom, s iskrom nade da ?e jednom vidjeti rodnu
    Moskvu, ali bez realne šanse da to i ostvare. Moskva je prostor duše triju
    sestara, ?arobno rješenje svih problema, Moskva je budu?nost u kojoj ?e
    otpo?eti pravi život, jer je sadašnji samo san i privremeno stanje.

    ?ehovljeve tri sestre utjelovljuju ljepotu, profinjenost, obrazovanost,
    duševno bogatstvo i želju za osmišljenim životom. No one se šutke
    i bez pogovora podvrgavaju ženi svog lijenog brata, nemo?ne da pomognu
    same sebi, a kamoli da jedna drugu zaštite.

    U samoj drami nema izrazitih vanjskih dramskih doga?aja.
    Generalske k?eri, tri sestre – Olga, Maša i Irina, moskovljanke,
    preselile su se u pokrajinski grad, u kojem provode monoton i jadan život.
    Olga radi kao u?iteljica u gimnaziji, osamnaestogodišnja Maša udaje se za
    profesora Kuligina i otkriva njegovu bijedu i si?ušnost. Najmla?a Irina radi
    na brzojavu i nezadovoljna je svojim poslom.

    Tri sestre imaju i brata Andreja koji ima znanstvenih ambicija i želi dobiti
    mjesto na sveu?ilištu. Kada mu se ukaže prilika ženi se glupom, škrtom i
    indiskretnom ženom Natalijom.

    U prvom ?inu okosnicu dramske radnje ?ini slavlje Irinina imendana.
    U ku?u dolaze vojni ?asnici Tusenbach, Soljoni, Fedotik, Rode i vojni
    lije?nik ?ebutikin, te novo lice ?asnik Veršinjin.

    U drugom ?inu gotovo i nema vanjskog doga?anja. Svaki lik živi svoj
    život: Irina živi životom nezadovoljne telegrafistice, Maša se opija,
    Olga je postala ravnateljica u školi, Andrej živi pod ženinom papu?om i
    radi u okružnoj upravi.

    U tre?em ?inu prikazana je sumorna no? u domu triju sestara i stanja u
    kojima se likovi nalaze: ?ebutikin pije, Andrej je kartaš, Irina traži izlaz u
    udaji za staroga Tusenbacha, Maša besciljno voli Veršinjina.

    U ?etrvrtom ?inu odlazi vojna jedinica, Andrej jede guš?etinu s kupusom,
    Nataša ljubaka s njegovim šefom, Tusenbach pogiba u dvoboju.

    U završnom prizoru zagrljene sestre se pitaju u ?emu je smisao daljnjeg
    života.

    Sadržaj:
    Prvi ?in
    Drama zapo?inje jednog sun?anog, prazni?kog, svibanjskog prijepodneva.
    Irina - slika ljepote, mladosti i prolje?a - u bijeloj haljini, slavi imendan.
    Sestra Olga, iako ve? umorna od života, napornog rada i brige za obitelj
    koju je preuzela nakon o?eve smrti, razumije Irinin zanos i sve svoje nade
    polaže u nju. Maša ih obje provocira zviždanjem nekog napjeva,
    odaginju?i misli o svom braku u kojem nije zadovoljna, te o svojoj
    uzaludno potrošenoj mladosti.

    Me?u gostima slu?ajno ?e se pojaviti Nataša, koju ?e Andrej u svojoj
    nespretnosti brzopleto zaprositi. Dolazak me?u ove otmjene i obrazovane
    ljude duboko je frustrira, ona drhti kao školarka, ali ne od djevoja?ke
    sramežljivosti kako to naivni Andrej tuma?i, nego zbog bolnog i
    neizbrisivog osje?aja manje vrijednosti koji je ponižava. Olga je iskreno
    zaprepaštena Natašinim neukusnim zelenim pojasom i za tu malu
    neprijatnost ova ?e joj se osvetiti. (Istjeruju?i Irinu iz ku?e ona ?e na
    kraju drame zlopamtila?ki i zlurado dobaciti kako joj pojas ne pristaje...)

    Drugi ?in
    I drugi ?in zapo?inje u slavljeni?kom duhu - vrijeme je poklada i svi se
    raduju dolasku maškara i velikoj ku?noj zabavi s glazbom i plesom.
    Ali Nataša, koja se u me?uvremenu udala za Andreja, zabranjuje zabavu
    koja nije po njenom ukusu, tobože zbog bolesti sin?i?a Bobika; iako ?e
    odmah potom sama oti?i na no?nu vožnju sa svojim ljubavnikom
    Protopopovim.

    Tre?i ?in
    Tre?i ?in, koji u klasi?noj drami donosi vrhunac zapleta, odvija se u znaku
    požara koji bukti negdje u gradu, ali ima duboko simboli?no zna?enje u
    drami. Gori dom Prozorovih iako nije zahva?en požarom - izgorjeli su
    vjera, entuzijazam i nade sestara u budu?nost. Majstorski se isprepli?u
    vanjska i paralelna unutarnja radnja. Vatrena stihija s ulice prijete?i
    obasjava sestre koje su upravo saznale da je Andrej prokockao ku?u i
    založio je, i s bolnom se nostalgijom prisje?aju nada koje su polagale u
    brata. I dok je cijeli grad na nogama, on nezainteresirano svira svoju
    violinu.

    Nataša se navodno brine da joj sin Bobik i njena mala k?i Sof?ica ne
    dobiju influencu; tako?er želi da stara dadilja Anfisa ode iz ku?e ("želi red
    u ku?i"), smatra ju seljankom kojoj je mjesto upravo na selu.
    Najrealnija i najživotnija me?u sestrama, Maša, jedina je od po?etka
    svjesna Natašine pogubnosti i bratove ništavnosti.

    Katastrofi?na atmosfera tre?eg ?ina po?iva na nizu detalja.
    ?ebutikin se propio jer nije uspio spasiti neku ženu na umoru, osu?uje
    sebe zbog svoje nesposobnosti. U takvom pripitom stanju nehotice razbija
    sat - sestrama dragu uspomenu na pokojnu majku, ali i na Moskvu.
    I za njega je to znak gubitništva, jer je pokojnica jedino svjetlo iz njegove
    prošlosti (naime, ?ebutikin je volio majku triju sestara).
    Kuligin na koljenima prikuplja krhotine kao što pokušava prikupiti ostatke
    svoga braka s Mašom nakon njezine veze s Veršinjinim. U ovom ?inu Maša
    i priznaje sestrama svoju ljubav prema Veršinjinu. Andrej traži od Olge
    neki zagubljeni klju?, još uvijek nesvjestan da je izgubio klju? do njihovih
    srca. I drugi su klju?evi izgubljeni. Irina uspore?uje svoju dušu sa
    zaklju?anim klavirom ?iji je klju? izgubljen. Sve su njihove vrline, talenti i
    znanja pod bravama ?ijih klju?eva nema, pa su stoga i neupotrebljivi.
    Irina pristaje udati se za Tusenbacha iako ga ne voli i jako joj je ružan i
    neugledan; no ona ga ipak dosta poštuje. Njen jedini cilj ostaje oti?i u
    Moskvu.

    ?etvrti ?in
    Soljoni je stao "peckati" baruna Tusenbacha, jer su zapravo obojica
    zaljubljeni u Irinu; Tusenbach je uvrijedio Soljonija i ovaj ga poziva na
    dvoboj. Barun u tom dvoboju pogiba, a stari lije?nik ?ebutikin je u svemu
    tome samo pasivni promatra? koji nije ništa u?inio kako bi sprije?io dvoboj
    koji je zna?io sigurnu smrt za jednog od sudionika. Nakon ovoga ?ebutikin
    odlu?uje oti?i i planira se vratiti za godinu dana, kad ve? bude u mirovini.

    Irina je u me?uvremenu položila u?iteljski ispit te ?e potražiti novi posao.
    Prvo je radila kao telegrafistica, a zatim u gradskoj upravi i mrzila je te
    poslove osje?aju?i da joj život samo prolazi, a ona svakim danom
    propada. Sada je ostala i bez Tusenbacha kojeg je ve? bila prihvatila kao
    muža.

    Olga je postala upraviteljica i skupa sa Anfisom se preseljava u iznajmljeni
    stan kraj gimnazije. Kuligin je postao inspektor i, slijede?i svog direktora,
    obrijao brkove. Maša u tome vidi samo izraz njegove slabe osobe i
    nemo?i. Veršinjin isto odlazi, a žena i njegove dvije k?eri ostat ?e u gradu
    još dva mjeseca, pa on moli Olgu da se, ako bude potrebno, pobrine za
    njih.

    Poput jeke odzvanja niz opraštaja i odlazaka u ?inu raspleta:
    brigada odlazi iz grada, Tusenbach iz života, a sestre zauvijek iz svoga
    doma. Nataša nestrpljivo i zapovjedni?ki obilazi ku?u izdaju?i zapovijedi
    o promjenama. Najprije daje posje?i jelovu aleju i javor koji su bili ukras
    ku?e.

    Jasan jesenji dan rastanka ne donosi samo tugu i melankoliju,
    nego sugerira i životnu zrelost i svijest o ste?enom iskustvu.
    Nada u budu?nost nije potpuno ostavila sestre, ali do dana kad ?e njihova
    stradanja dobiti neki smisao treba živjeti i raditi. Vesela glazba koja prati
    finale rasplamsava iskrice nade da ?e smisao života možda ipak biti
    doku?en (Olgino ponavljanje "Da nam je znati, da nam je znati!").
    Dok se na po?etku ?inilo da su sestre sposobne zapo?eti svaka svoj život,
    na rastanku se zbijaju kao nikad. Izgubivši snagu i samopouzdanje
    doimaju se "ne kao tri jedinke, nego kao tri tre?ine jedne cjeline".
    Otrežnjenje je najzamjetnije na Irini koja sama odlazi u nepoznato,
    nezašti?ena nježnom ljubavlju sestara i pažnjom udvara?a.

    Drama ostaje nekako nedovršena, a budu?i život likova tajna o kojoj
    gledatelj može naga?ati.

    Analiza likova:
    Olga
    Najstarija od triju sestara (28) koja je preuzela brigu o obitelji nakon
    o?eve smrti. Ona radi kao u?iteljca u gimnaziji i puno je optere?ena
    poslom. Misli kako je ve? sve iskusila u životu i kako je on za nju zapravo
    gotov i izgubio neki smisao. Jedino je pokre?e želja za Moskvom.

    Maša
    Udala se sa 18 godina i tada je mislila da je njen muž najbolji i
    najpametniji, no danas shva?a kako ništa od toga nije istina,
    on je samo dobro?udan. Brak s Kuliginom ju ne ispunjava,
    u njemu nema ljubavi, barem ne s njene strane. Kad upozna
    Veršinjina u njoj se budi ljubav za kojom je ve? dugo vremena žudjela.
    Zavoljela je njegovu osobu i njegovu sudbinu, sudbinu sli?nu njenoj
    - ?ovjeka nesretnog u braku.

    Irina
    Najmla?a od sestara (na po?etku drame ona ima 20 godina).
    Posao koji radi ne ispunjava je pa polaže u?iteljski ispit i odlu?uje
    potražiti posao negdje daleko i zato odlazi od ku?e. Ona je lijepa i
    ima nekoliko udvara?a me?u kojima je najuporniji Tusenbach te Soljoni.
    Ona i ne pomišlja na udaju s njima jer joj je glavni cilj jednom se vratiti u
    Moskvu. Plaši se prolaznosti i ispraznosti života, pati jer je njeno veliko
    znanje zapravo bespotrebno i ono se s vremenom samo topi. Na kraju se
    odlu?uje udati sa Tusenbacha jer ga ipak dosta poštuje.

    Andrej Sergejevi? Prozorov
    On je projekcija svih sestrinskih ambicija, od potencijalnog se
    znanstvenika i sveu?ilišnog profesora preobra?a u kartaša i papu?ara.
    Nakon smrti strogog oca Andrejeve se ambicije brzo tope, on se opušta i
    rasplinjava tjelesno i moralno. On je nezainteresiran za postizanje ikakvih
    uspjeha i zapošljava se kao mali ?inovnik u lokalnoj upravi kojoj je na ?elu
    ženin ljubavnik. Pred sestrama glumi da je zadovoljan svojim životom,
    no zapravo nije. Iako blag na rije?ima i krasnorje?iv kad govori o
    budu?nosti, svojim postupcima izdaje sestre, a pri?e o budu?nosti su
    samo alibi za bijeg od stvarnosti i vlastite nesposobnosti. On je nali?je
    slike o socijalnom i duhovnom padu obitelji Prozorov.

    Natalija (Nataša) Ivanovna
    Andrejeva žena koju naprosto frustrira intelektualna superiornost
    njegovih sestara. Na ra?un svoje djece ona doslovce okupira ku?u,
    prostoriju po prostoriju dok napokon neposredno ne izbaci sestre iz
    njihova doma. Želi da joj svi budu podre?eni i odmah nakon udaje
    preuzima "glavnu rije?" u ku?i; tako seljaka sestre iz njihovih soba te
    želi izbaciti staru dadilju, a odlaskom sestara ve? ima nove planove oko
    preure?enja ku?e.

    Fjodor Ilji? Kuligin
    Gimnazijski profesor, Mašin muž. On je dosadni i ograni?eni formalist koji
    na svaku pojavu, banalnu i ozbiljnu, reagira pou?no "kao da je na satu
    latinskog". Preko Mašine nevjere prelazi bez rije?i, jer je ona ostankom s
    njime sa?uvala bra?nu formu.

    Aleksandar Ignjatjevi? Veršinjin
    Potpukovnik, zapovjednik baterije. U svakodnevnom životu do grla je
    uronjen u dužnosti ?asnika i oca problemati?ne obitelji u kojoj žena
    pre?esto pokušava po?initi samoubojstvo. Neuspješan privatno i
    profesionalno (podre?eni mu se ?asnici nao?igled ubijaju), on se odaje
    filozofiranju o dalekoj budu?nosti. Oduševljenje sestara njegovim
    dolaskom motivirano je saznanjem da on dolazi iz Moskve, ?ak iz
    ulice u kojoj su one odrasle. Odatle bliskost i želja da mu se povjere.
    On plijeni njihovu pozornost pri?ama o sretnoj budu?nosti kad ?e ve?ina
    ljudi biti divna kao sestre Prozorov. Op?enito, ispunjenje svih svojih želja
    Veršinjin vidi tek u dalekoj budu?nosti, tako je smisao svog njegovog rada
    izgradnja budu?nosti za nove naraštaje.

    Nikolaj Ljvovi? Tusenbach
    Barun, poru?nik. Zapravo je jedini lik koji želi promijeniti nešto
    u svom životu; drži da ?ovjek treba raditi za sebe i svoju bolju
    sadašnjost, pa nakon pet godina službe daje otkaz i odlu?uje raditi.
    Pozitivnom promjenom u svom životu smatra Irinin pristanak da se uda
    za njega, ali, nažalost, to nije do?ekao zbog svog tragi?nog završetka.

    Vasilj Vasiljevi? Soljoni
    Kapetan štaba. On je jedan od mnogih ruskih ?asnika koji svoje
    postojanje dokazuje samo u dvobojima, redovito pritom ubijaju?i bolje
    od sebe. On je isfrustriran i ljubomoran na uspješnije od sebe, kao npr.
    na Tusenbacha koji je uspio pridobiti Irinu.

    Ivan Romanovi? ?ebutikin
    Vojni lije?nik star oko 60 godina. ?ebutikin u ovoj drami nije
    samo dobrodušni senilni star?i?, nego i neodgovoran i opasan ?ovjek:
    on neposredno skrivljuje Tusenbachovu smrt, a i jedna pacijentica umire
    zbog njegove neozbiljnosti i nesposobnosti.

    Aleksej Petrovi? Fedotik
    Potporu?nik

    Vladimir Karlovi? Rode
    Potporu?nik

    Anfisa
    Starica od 80-ak godina koja ve? trideset godina radi kao dadilja u obitelji
    Prozorovih. Tri sestre jako su vezane uz nju, dok je Nataša, kao seljanku,
    samo želi izbaciti iz ku?e.

    Ferapont Spiridinovi?
    Stari podvornik kod zemske uprave.

Similar Threads

  1. Đuro Sudeta - Mor - Lektire
    By ludi_dennis in forum Lektire - Besplatni download
    Replies: 2
    Last Post: 15. 03. 2012, 19:49
  2. Dvije sestre za kralja (The Other Boleyn Girl) - 2008
    By cesarica.net in forum Recenzije Filmova
    Replies: 2
    Last Post: 25. 05. 2009, 23:44
  3. Anton Pavlovič Čehov - Ujak Vanja - Lektire
    By ludi_dennis in forum Lektire - Besplatni download
    Replies: 1
    Last Post: 07. 01. 2009, 23:25
  4. Hasanaginica - Lektire
    By ludi_dennis in forum Lektire - Besplatni download
    Replies: 1
    Last Post: 03. 01. 2009, 00:14
  5. Replies: 0
    Last Post: 25. 12. 2008, 20:06

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •